JAK VYJÍT NA ERASMU S PENĚZI

Dneska budu psát o něčem, co je pro skoro každého, kdo se na Erasmus chystá, dost zásadní otázka, a to finanční stránka celého takového výjezdu. Upřímně, než jsem se rozhodla jet, tak jsem tu finanční stránku vůbec neřešila. Měla jsem nějaké našetřené peníze a říkala jsem si, že to snad zas taková pálka nebude. Haha. Ale vezmu to pěkně postupně.

Musím říct, že si samozřejmě cením toho, že tam nějaké stipendium vůbec je. Pokud by to stipendium z EU nešlo, tak bych si 5 měsíců v Belgii asi těžko mohla dovolit. Takže ano, je to super. Na druhou stranu, zrovna v Belgii to stipendium pokryje jen minimum.


Jaká je výše stipendia?
Záleží to na tom, kam jedete. Mají to rozdělené na tři kategorie podle toho, jaké jsou v té zemi životní náklady, i když popravdě opravdu nevím, kdo dal třeba Portugalsko a Belgii to stejné cenové kategorie, ale budiž. Jsou tam země s nižšími náklady, kam patří třeba Slovinsko, Polsko, Maďarsko, země Pobaltí, kde na měsíc dostanete 330 euro. Pak s průměrnými, kde je mimo Belgii taky Francie, Itálie, Německo, Španělsko, a tam je to 450 euro. A pak s nejvyššími, což je Velká Británie, Irsko, taky Skandinávie nebo třeba Dánsko, a tam je stipendium 510 euro.


S jakými výdaji je třeba počítat?
Nejvyšší část bude nejspíš činit UBYTOVÁNÍ - já jsem platila 350 měsíčně, což bylo v Antverpách jedno z těch levnějších. Bylo to zařízené přes školu a do školy to bylo ani ne 5 minut chůze, jinak to bylo takové základní - vlastní pokoj, ale kuchyň a sociální zařízení sdílené v 15 lidech. Preferovala jsem ale spíš co nejlevnější, takže jsem byla ráda za to, co jsem měla.

Dál samozřejmě JÍDLO, které bude v hodně zemích dražší než tady. Za nákupy jídla jsem utratila kolem 150 eur měsíčně.

Mezi základní výdaje patří i DOPRAVA - letenka nebo jízdenka do té země a zpět a případně doprava po daném městě, zemi. Já jsem po městě chodila pěšky a pak jezdila na kole, MHD jsem nevyužila ani jednou, takže to pro mě nebylo zásadní.

Další položkou jsou MATERIÁLY do školy, protože na některých univerzitách po vás mohou chtít si kupovat učebnice, což není zrovna nejlevnější. Já jsem pořizovala jen to, co bylo opravdu nutné do těch předmětů, což mohlo vyjít celkově na nějakých 80 euro.

Taky si nejspíš budete muset koupit pár věcí jako je povlečení, možná nádobí a tak dále, takové ty VÝDAJE PO PŘÍJEZDU. A pak už se to odvíjí od vás samotných, jak moc budete chtít cestovat, chodit ven, do restaurací, barů a podobně.

Jak to tedy finančně zvládnout?
Je dobré si udělat už před odjezdem nebo krátce po příjezdu a zorientování se rozpočet. Pro mě byl můj rozpočet tím, co mi opravdu pomohlo a co mi ukazovalo, kolik utrácím a jestli si můžu dovolit víc anebo bych měla zmírnit. Měla jsem dokument v Excelu, kde jsem si to hezky rozpočítala a bez ubytování jsem měla na měsíc (převážně z vlastních úspor) 450 euro na útratu, do čehož jsem se dokázala vejít. Je super si předem zjistit, které obchody jsou v té zemi levnější a které dražší - mě třeba hodně doporučovali Lidl a opravdu nákupy tam jsem ušetřila hodně. Kdybych něco změnila, možná bych si ušetřila víc peněz na to cestování. Já jsem navštívila několik míst v Belgii a Holandsku, takže oproti ostatním jsem cestovala spíše méně, prostě to, co jsem si mohla dovolit. Chodila jsem tak jednou týdně do restaurace - zase, ne úplně těch nejdražších. Co nejčastěji jsem si vařila, protože to prostě vyšlo mnohem levněji. Občas jsme chodili na pivo, na kafe, na párty a v Belgii samozřejmě taky hodně na hranolky a vafle. Můj cíl byl vejít se do toho rozpočtu, ale zároveň si to i užít, což se mi podařilo :) Takže jak říkám, dejte si nějaký budget, do kterého se budete chtít vejít, pište si kolik jste utratili, ať máte přehled. Asi by nebylo nic horšího než v půlce pobytu zjistit, že vám to vůbec nevychází a žít pak na suchém chlebu :D

Já jsem během svého Erasmu sledovala jednu blogerku, která byla taky na Erasmu, ale v Portugalsku, a strašně mě rozčílila její věta, že je Erasmus taková dovolená zadarmo... Možná jen takový tip, vybírejte s rozvahou. Belgie je země, kde budete do té školy muset makat a utratíte za ten pobyt fakt hodně, takže dovolená zadarmo opravdu ne. Ale stálo to za to, Belgie je jedinečná a určitě se o samotné Belgii rozepíšu v některém dalším článku.

Takže asi tak. Je rozumné mít ušetřené nějaké peníze nebo třeba podporu od rodičů. Je tam i možnost si najít brigádu, pokud to budete časově stíhat. Možnosti jsou, chce to jen chtít :)

Pokud by vás zajímalo cokoliv, co jsem nezmínila, klidně se ptejte.

Komentáře

Oblíbené příspěvky